Novinky a zajímavosti »

Parodontologie a ústní hygiena

Parodontologie jako stomatologická disciplina má hlavní úkol léčit parodont a zabránit předčasné ztrátě zubů, kterou způsobuje paradentosa (parodontosa, paradentóza, paradontóza). Krvácí vám dáseň během čištění zubů? Cítíte, že se vám zuby hýbají, viklají? Zapáchá vám z úst? Pak trpíte paradontózou, neboť to jsou příznaky této choroby.

Většinou jsou její následky patrné pro pacienta až v pozdním stadiu. Příčinou této nemoci jsou bakterie pobývající v plaku v dutině ústní. Nevhodné čištění zubů podporuje rozmnožení bakterií a plaku, které může vést k chronickému zánětu dásně.

Pokud se tento stav nevyléčí, následuje úbytek kostního lůžka, který později může končit ztrátou "viklavých zubů". Je prokázáno na klinických studiích, že u pacientů s paradentozou je vyšší výskyt srdečních infarktů a mozkových příhod.

Dále je souvislost existence parodontozy se získaným diabetem a také nižší váhou novorozenců u pacientek se špatnou hygienou dutiny ústní.

Řešení v začínajícím stadiu je jednoduché, ale vyžaduje jak pečlivost a profesionalitu od odborníka, tak i vůli pacienta měnit hygienické zvyky. Dobrá spolupráce mezi pacientem a odborníkem je klíčem úspěchu při léčbě parodontosy.

Pokročilý stav paradontózy někdy vyžaduje chirurgické výkony, aby se úplně mohl vyloučit zánět či infekce.

Pokud je třeba obnovit kost, nejčastější používané techniky jsou kostní štěp nebo řízená kostní regenerace. Různé techniky plastické parodontální chirurgie a volné štěpy měkkých tkaní jsou alternativou v případech, kde se musí obnovit dáseň.

Léčení parodontopatie (paradentozy) se provádí dvěma způsoby: konservativně a chirurgicky. Obnažené krčky léčíme originálním chirurgickým postupem, který provádí jen málo pracovišť. Základem úspěšné léčby je však perfektní hygiena, proto počítejte s tímto faktem. Návštěva u hygienistky je podmínkou léčby, bez které nelze začít ani pokračovat.